Żurawina na łyżeczce

Jak i z czym jeść żurawinę?

Owoce żurawiny są na tyle uniwersalne, że występują w wielu smacznych postaciach. Świetnie smakują w formie suszonej, ale również jako dżemy, soki i inne przetwory. Żurawina to również doskonały dodatek do wielu przekąsek oraz dań. Z czym najczęściej podajemy żurawinę i jak ją spożywamy?

Przetwory z żurawiny dla smakoszy i nie tylko

Owsianka z żurawinąŻurawina, jak niemal każdy owoc krzaczasty, jest chętnie stosowana do domowej produkcji konfitur. Możemy je przygotować sami lub zakupić. Dżem żurawinowy wykorzystamy do wzbogacenia smaku naleśników, owsianki, omletów, gofrów, kasz czy rozmaitych placków. Żurawinowy sok również urozmaici nasz codzienny jadłospis i zastąpi słodzone napoje. W pracy czy na zajęciach można wykorzystać jogurt naturalny i zmieszać go z kilkoma owocami żurawiny lub dżemem. Płatki śniadaniowe z jogurtem i żurawinową konfiturą okażą się świetną alternatywą dla tradycyjnych płatków na mleku. Pyszne przetwory z żurawiny bez cukru szybko staną się obowiązkowym dodatkiem do wszelkich ciast i deserów. Jeśli lubimy zajadać się rodzynkami, suszona żurawina to coś właśnie dla nas. W takiej formie może ona wytrzymać nawet kilka lat i po tak długim czasie będzie tak samo zdatna do spożycia.

Żurawina na łyżeczceSuszone owoce żurawiny są naprawdę pyszne i można je spożywać zarówno osobno, jak i z jogurtem, owsianką oraz płatkami. Miłośnicy domowych wypieków chętnie używają żurawiny do ciast, kruchych ciasteczek oraz miękkich muffinów. Z równie dużym powodzeniem używa się jej do pieczenia chleba. Chrzan z dodatkiem żurawiny często gości na naszych stołach podczas świątecznych posiłków i niedzielnych śniadań. Słodki sos żurawinowy stosowany jest jako dodatek do panierowanych serów camembert, brie lub oscypków spożywanych na ciepło. Z suszonej żurawiny można przyrządzić pyszny sos do dań obiadowych z drobiu lub jagnięciny. Dodana do sałatki urozmaici mieszankę warzywną oraz nada całości słodkiego posmaku. Stanowi główny składnik chociażby sałatki z kurczakiem i serem. Szefowie kuchni polecają także pasztet w galarecie żurawinowej. To również świetny składnik do marynat. Oczywiście, jak wszystkie owoce, tak i żurawinę należy jeść z umiarem. Garść tych drobnych owocków dostarcza około 127 kcal, co samo w sobie stanowi wystarczającą dzienną dawkę poliantocyjanidów w nich zawartych.

Żurawina to uniwersalny przysmak, który nada się do wielu rozmaitych dań i szybkich przekąsek. Możemy ją wysuszyć, przerobić na konfitury, dodawać do sosów, sałatek, wykorzystać do marynaty, urozmaicić nią śniadania oraz wszelkie słodkie przekąski. Niedzielne śniadanie z żurawiną wzbogaci każdy posiłek, a poobiednie desery okażą się zdrowymi słodkimi przysmakami.